Now that I found out how to post music here, watch out!! In an earlier post, I mentioned the "Liebestod", an aria from Tristan und Isolde. Here is more about that plus the actual music!
More thoughts: How are climaxes in music created? By using a series of unresolved chords, perhaps modulating to other keys in rapid succession, by creating melodies which rise in pitch, and by increasing the volume gradually -- all of these create a feeling of unrest. Isolde longs for Tristan, but he has died in her arms. As she sings of her love and longing, unresolved longing, the music becomes more and more restless until at the end, she dies and the music is finally peaceful and serene. The opera is over.
Isolde sings: "Hear you not . . round me flowing. . .growing nearer...growing clearer...the wondrous melody?"
Mild und leise wie er lächelt,
Wie das Auge hold er öffnet,
Seht ihr, Freunde, säh't ihr's nicht?
Immer lichter wie er leuchtet
Sternumstrahlet hoch sich hebt?
Seht ihr's nicht? Wie das Herz ihm muthig schwillt,
Voll und hehr im Busen ihm quillt?
Wie den Lippen, wonnig mild, süsser Athem sanft entweht,
Freunde! Seht!
Fühlt und seht ihr's nicht?
Höre ich nur diese Weise, die so wundervoll und leise,
Wonne klagend, Alles sagend, mild versöhnend aus ihm tönend,
In mich dringet, auf sich schwinget, hold er hallend um mich klinget?
Heller schallend, mich umwallend, sind es Wellen saufter Lüfte?
Sind es Wolken wonniger Düfte?
Wie sie schwellen, mich unrauschen,
Soll ich athmen, sol ich lauschen?
Soll ich schlürfen, untertauchen, süss in Düften mich ver hauchen?
In dem wogenden Schwall, in dem tönendem Schall,
In des Welt Athems wehendem All . .
Ertrinken, versinken, unbewusst, höchste Lust!
Thursday, August 30, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment